Thursday, June 23, 2011

kawan yang pelik

Belajar lam kelas hari ni sungguh menakjubkan kerana kami diuliti oleh kumpulan nasyid yang akan bertanding nanti.Nak kata sedap taklah jugak.tapi cukuplah sekadar nak mengalahkan penyanyi-penyanyi jalanan.Ok.itu realitinya.Sepatutnya aku mengucapkan terima kasih kepada mereka kerana aku tidak mengantuk tatakala mendengar lagu dendangan diorang.Tanpa disedari,Aku juga turut menyanyi-nyani kecil.Mana taknya,subjek matematik time tu.Konpem aku mengantuk.

Kawan disebelah aku sudah lama syahid.Tugas ku yang utama ialah memicit-micit dirinya bagi menghilangkan mengantuk.Hati cikgu kena jaga jugak.Nanti cikgu terasa hati baru tau.Jadi kene coverlah lau nak tidor tu.bagi mengelakkan perkara yang tidak diingini.



"Die,jom pergi toilet."

Kam disebelah aku iaitu Cah mula mengajak ke tandas bagi menghilangkan mengantuk. Aku mengangkat tangan dan meminta keizinan daripada cikgu.

Pintu belakang menjadi sasaran utama kami bagi memboloskan diri dari kelas yang bnyak setan itu.Kami terpaksa melalui sebuah kelas sebelum sampai ke anak tangga yang menuju ke tandas.Nasyid masih lagi kedengaran.Sampai sahaja di tangga...

"Die,jom tengok nasyid!"kata Cah.

Aku terkejut.Biar betul minah ni.Nak kene tangkap ke.Dahlah ni waktu pembelajaran.Takut jugak aku kalau ditangkap oleh cikgu.Aku hanya menuruti kata-katanya.Pada mulanya aku menolak,tapi setelah dipaksa, aku ikut jua.

Kami menuruni anak tangga dan berjalan menuju ke dewan terbuka dimana latihan nasyid diadakan.Dalam perjalana,tetiba latihan itu telah diberhentikan.Kami melewati dewan terbuka dan kelihatan para nasyid sedang beristirehat.

"Ala.....diorang dah berhenti dah.Orang nak tengok diorang menyanyi"

Aku hanya mampu tersengih.Tiba-tiba kami disergah oleh Sir Khalil yang merupakan jurulatih nasyid itu.

"Ha...nak pergi ke mana ni"?

"Nak naik ke kelas lah sir"kami jawab serentak.Mujur tak terkantoi.

Kami pun berjalan menuju ke kelas dengan gelak ketawa.Dalam hatiku berkata,kawan ak ni sungguh pelik


Pernah satu hari tu,mase tu time BM.Cikgu Azian yang mengajar.Sekali lagi dia ajak aku ke tandas bagi menghantar setan-setan di dalam kelas ke sana.On da way,....

"Die...jom pergi cafe"

Minah ni memang giler betul.Mane boleh time belajar pergi ke cafe.Aku ikut jelah.Tompang sekaki.Di cafe kami beli gula-gula untuk hilangkan mengantok.Huhu...

itulah perngai kawan aku yang aneh dan tak pernah dibuat orng sebelum ni.....

No comments:

Post a Comment