Thursday, July 21, 2011

Rotan

erm...setiap orang pasti ada kenangan masing-masing kan. Tak kira indah ataupun tak,ia tetap sebuah kenangan. Kadang-kadang kita akan tertawa tatkala mengimbau kenangan yang lalu. Time tu baru kita sedar "nakal jugak aku dulu ek". Dan kadang-kadang ada jugak yang akan menangis merindu kenangan yang lalu yang takkan mungkin berulang lagi. ok..mungkin kita boleh ulang kembali perihal tu..tapi 'feel " dye rase lain. Am i right? Jadi sementara anda berada di zaman remaja dan alam persekolahan, nikmatilah dengan betul-betul. Anda akan menangis suatu hari nanti teringatkan gelagat kawan-kawan yang agak nakal mengusik anda. Waktu itu anda hanya akan tersenyum mengingat kenangan itu.

Ok that's for introduction. aku pon ade kenangan tersendiri tak kira sekolah rendah ataupun sekolah menengah. Tapi yang pasti kenangan aku lagi banyak di 'high school' sebab aku sangat bertuah mempunyai kawan-kawan seperti BATCH WALIYYUNHAMIM. Diorang memang baik dan takkan ade yang lain dapat mengganti diorang.Cukup untuk sekolah menengah. Apa yang aku nak kongsi di sini ialah kenangan di sekolah rendah.

Sekolah berjalan seperti biasa pada hari ini. Dan seperti sebelum ini, para pelajar diwajibkan solat zohor terlebih dahulu sebelum pulang ke sekolah. Aku berjalan bersama-sama dengan temanku untuk ke surau. Dalam perjalanan, tiba-tiba kami terdengar bacaan doa. it's normal!!. Dan sambil menadah tangan kami bergurau senda dan bergelak ketawa di atas dataran perhimpunan. Selesai bacaan doa....

"kamu dua orang masuk ke bilik saya"

kami berpaling ke arah itu. siapakan gerangan suara itu. Rupa-rupanya Guru Besar memanggil kami sambil menuding jari ke arah kami. Muka kami pucat. Apa yang telah kami lakukan sebenarnya? Kami pun menyusul ke bilik Guru Besar. Pintu diketuk sambil salam dilontarkan.

"masuk....!!!!!"

Jantungku hebat bergetar! Aku ketakutan. Apakah bakal yang dilakukan oleh Guru Besar?

"kamu tahu sebab apa cikgu panggil kamu"

kami mengeleng pantas sambil lantai bili dipandang.

"Hari ini cikgu nak rotan kamu berdua!! Kamu tahu tak perbuatan kamu sangat biadap. Ada ke patut bergelak ketawa semasa bacaan doa? Mak kamu tak ajar ke?"

Baruku sedari kesalahan yang telah aku lakukan. Mukaku semakin pucat. Rotan diambil dari tempatnya.

"PIAAPPP"

Bunyi tersebut melantun di dalam bilik cikgu. Sakitnya bukan kepalang. Sku hanya mampu tunduk menahan kesakitan. Kemudian kami pon keluar dari bilik cikgu. Tiada bibit-bibit air mata yang keluar dari mataku mahupun Syidah. Kami berlagak seperti  tiada apa-apa yang berlaku. Dalam hati aku, aku bersyukur kerana pada waktu itu aku memakai pakaian seragam unifrom kokurikulum. Kalau tidak, aku pasti dipecat daripada menjadi prefect... nasiblah badan

No comments:

Post a Comment