Saturday, December 31, 2011

keredhaan

Masa aku sekolah menengah dulu
aku teringat satu kisah ni.
masa tu kelaz Fizik.
dan separuh daripada kelas aku dah belajar apa yang teacher nak hari tu
sebabnya separuh daripada kitorang tu dah masuk kelas A waktu kelas tambahan
dan separuh termasuk dengan aku sekali
Aku menumpukan sepenuh perhatian sewaktu teacher mengajar.
TIBA-TIBA
teacher memanggil nama kawan aku

'Sharifah!!'(bukan nama sebenar)
"Ha! Tido!!"

semua mata menumpu ke arah si kawan
mak ai..kalau aku mesti malu!!
si kawan tunduk malu!

"nilah...! bila teacher dah ajar dah mula lah tido!
takde rase pon nak belajar balik ke ape ke!
teacher perasan dari tadi dah..!
ada yang tengok kat luar lah..main-mainlah!"

mood teacher tiba-tiba berubah.
Aku yang merupakan salah seorang dari separuh itu turut terasa
hati aku sakit sebab aku sangat focus dalam kelas
in order untuk kuatkan memori.
~kelas bersurai~

keesokannya..
waktu aku mula-mula masuk di dalam kelas
waktu tu pelajar lelaki masih belum berada di dalam kelas

":hari ni teacher tak nak mengajar separuh yang dah belajar tu..!
awak semua naik atas kelas dan buat latihan!"

sungguh syahdu..
aku terkejut
terkilan
bila teacher beri arhan begitu
tiba-tiba 
air mata ku menitis
kawan aku juga
teacher tetap dengan pendiriannya

kami naik ke kelas,,
aku masih menangis kerana aku terkilan
ini bukan kesalahan aku
tapi aku juga terkene tempiasnya.
maafkan saya teacher.
kami pun selaku budak perempuan 
telah menulis sepucuk surat ingin memohon kemaafan...
dalam hati kami sebagai budak spm..
keredhaan cikgu sangat penting
kalau tidak!!hancur semuanya~!


No comments:

Post a Comment