Saturday, December 17, 2011

perihal sahabat

i'm flying to the sky right know...
while looking for the memories in imtiaz...
huh...there're a lot memories..

semasa kitorang tengah spm..
satu kejadian yang menyayat hati telah berlaku,
mase tu 2 hari sebelum exam kimia,
sangat sedih..
pada ketika itu..
aku berada di dorm lain sambil menikmati
kentucky fried chicken(kfc)
yang telah dibeli oleh mekda..
tiba-tiba datang satu utusan menyatakn bahawa 
ayah kepada kawan aku sakit
tapi waktu tuh kitorng berdebar sangat
takut ayah die meninggal sbb
ade petanda yang menunjukkan ayahnya telah kembali ke rahmatullah

kami hanya mampu berharap bahawa tu semua tekaan semata-mata
sedang aku rancak bercakap..
kedengaran tapak kaki yang berlari 
"woi,..ayah ye dah mati"
semua orng terkedu..
masing-masing membulatkan mate..
terkejut..
terkedu...
memikirkan bagaimanakah nasib si kwan ini
masing-masing mencapai telefon bimbit..
mula menelefon guru-guru..


semua ligat mencari dia..
dimanakah dia menghilang??
kami semua sepakat mencari dia ..
takut jika dia buat sesuatu yang tak diingini..
kami tahu sal kematian ayahnya tu pun daripada banin..
si kawan pon belum mengetahui kematian ayahnya..

sejam selepas itu..
si kawan menelefon..
menyatakan bahawa ayah nya telah meninggal dunia..
dia minta kami bacakan surah yasin..
malam tu..
seramai 42 orng banat berkumpul di dorm as-syafaa'..
tabung telah ku buat..
dan sesiapa bebas memberi sumbangan..

keesokan harinya aku n ainsyah menempah bas untuk ke rumah si kawan
si kawan sngat tabah..
dia masih mampu tertwa di hadapan kami 
walaupun terpaksa mengharungi  cabaran di saat spm sedang berjalan..
sampai sekrang aku sangat kagum dengan si kwan..
mampu tersenyum dan ketawa walaupun pahit..
di saat dia menangis...
kami pujuk...
sedaya upaya kami lakukan untuk dia..
aku kagum dengan dia..
walaupun telah kehilangan ayahanda yang tercinta
tapi dia masih tabah..
masih menyebut di hadapan kami
kenangannya bersama ayah 
tanpa mengalirkan air mata...

aku terfikir..
mampukah aku menjadi setabah si kawan???



No comments:

Post a Comment